LES FESTES D'ALZIRA: COM MORIR D'ÈXIT

Article publicat al Levante, 21.02.09.

Ivan Martínez Araque
Coordinador d’EUPV-Alzira

El retall del pressupostos ha suposat la defunció de les festes locals d'Alzira, almenys tal i com fins ara s'han fet. Podem dir ben bé que han mort d'èxit: només cal recordar la parafernàlia que ha anat muntant el govern municipal els últims anys, quan es deia que gràcies a ell es portava a tot el firmament del panorama musical. Sospitem, però, que prompte intentaran ressuscitar la cosa, sobre tot quan tornen a sonar melodies electorals.
Des d'EUPV, hem insistit en diverses ocasions sobre el pobre contingut de les festes d'Alzira, i que calia haver caminat cap a un altre model. En fi, com en unes altres coses, el temps ho ha confirmat: ací també teníem bona part de raó. I ho dèiem en dies d'aigua abundant, abans que el tarquim ens arribara al coll.
Respecte als festivals, la solució que ha hagut de prendre ara l'ajuntament no és gastar els diners públics portant megaestrelles, sinó aconformar-se en discomòbils, una cosa que ja fan les festes dels barris o les falles. La qual cosa planteja seriosos dubtes sobre la utilitat de la proposta. Vaja, aprofitant que es realitzen en el camp de futbol, és com una pilotada cap amunt, sense saber massa bé la direcció i passar el mal glop. Aquest és el resultat de la política dels grans events del PP, i bona mostra és el festival de cine del glamur per a major glòria de Bastidas (amb fons públics, òbviament).
Això no obstant, fer les coses d'una altra manera per a no caure en el mateix parany no és tan difícil, cal només un poc de voluntat política. Potenciar el que funciona i que per si mateixa té un valor afegit: ja siga la setmana de teatre, ja siguen actuacions en les places públiques (això sí, modificant part del seu contingut), les competicions esportives o programar activitats lúdiques en distintes parts de la ciutat. I fer un programa seriós de tasques que en altres municipis han tingut un gran èxit o han comptat amb el suport cívic i la col·laboració d'agents econòmics de cada localitat: des de fires temàtiques (es fan amb èxit a Guadassuar o l'Alcúdia), fins el recolzament de grups d’artistes locals i comarcals que tenen així una oportunitat de donar-se a conèixer. I tot siga dit, això econòmicament se sosté molt millor que portar a guanyadors de premis Grammys.

Seguidors